Så här uppfattar jag IT, vi blir uppringda för att vi har hög kvalitet på vara produkter, det är vår styrka. Det som jag stör mig på är att när offert är spikad med en fast priplan så är det en lag vi får inte lägga till saker som är bättre och kunden kan inte ändra sig, det är lite lose lose situation. Lösning löpande projekt! Det jag har märkt är att företagen lyckas få ner antlet timmare eller att inte vi vågar lägga tilräckligt många. Efter att aldrig varit med i ett projekt på IT som har gått på planerad tid har jag kommit fram till 2 anledningar det beror på:
1. Vi märker att vi blir klara snabt och kommer på några extra coola skaer att lägga till, inget fle med det tänker ju på att kunden skall få bästa möjliga produkt. Det är sen det slår till när kunden har vantis vi den och den börjar bugga, det är nu timmarna flyter i väg och så kommer det lite extra buggar:P
2. Kunden bestämer sig aldrig riktigt för vad den vill ha, hmmm kan vi inte lägga till en knap ändra utsendet? +buggar och där drar vi pckså över tiden.
Slutsats, fasta avtal är en lag, det är jobbigt, men varken vi eller kund får gör ändringar, det är därför jag trycker på att avtal skal vara löpande, för jag vet av erfrenhet att det är ett bättre uppläg och låt beslutet om övertid ligga hoss kunden! Ytterligare en fördel är att kunnd är mer motiverad att hålla ignång kommunukationen.
Skulle vilja veta om no har några andra slutsattser eller om ni har några tankar;)
PS. Stavfel är vakert, har man tur så skapar det frågor som gör att man inte glömer det man har läst, har lagt in 3 med take på detta kan du hitta dem? DS.
fredag 20 mars 2009
måndag 16 mars 2009
IT Advances!
Här har ni den! ITs alldeles egna blogg! Denna skapades av fyra tappra IT-själar (samt Fredrik och Mark) en helt underbar kväll på John L’s. Så nu är det bara att blogga på... så fort jag hittar hur man ändrar rättigheterna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)